Veel bekende Vlamingen zijn kind aan huis bij kapper Jochen Vanhoudt. Maar vanaf februari kunnen Vlaamse sterren, zoals de zusjes Leyers, Camille Dhont, Rik Verheye en Jamie Lee Six, een nieuwe voordeur platwalsen. Jochen is namelijk naar een nieuw salon op het Antwerpse Operaplein verhuisd. Bossuyt Shop Interieurs uit Kuurne zorgde voor het design en inrichting van het salon.
Al meer dan 25 jaar is Jochen Vanhoudt een begrip in de kapperswereld, want naast een frisse coupe komen klanten van over heel Vlaanderen bij Jochen langs om een totaalbeleving te krijgen. Dat doet hij al vijf jaar lang vanuit zijn salon in de Jezusstraat. “Maar dat salon barste uit zijn voegen, dus was het tijd voor een nieuwe uitvalbasis. Die vonden we in een groter pand op het Antwerpse Operaplein", legt Jochen de reden van verhuis uit.
Toen het bekend raakte dat de bekendste kapper van België een nieuw salon ging starten, boden er zich uit alle landshoeken, zelfs uit Nederland, interieurinrichters aan om samen te werken. De keuze viel uiteindelijk voor Bossuyt Shop Interiors. “Ik heb aan iedereen op dezelfde manier uitgelegd wat ik voor ogen had, en Bossuyt zat er met hun eerste ontwerp boenk op. Zij hadden mijn uitleg het best begrepen en konden ook garanderen dat ze mijn droom op korte termijn konden realiseren.”
Bossuyt Shop Interiors heeft ruime ervaring in winkelinrichting, maar het is pas recent dat het zijn pijlen ook op kapsalons en schoonheidssalons richt. “Een weldoordachte inrichting van een zaak is van cruciaal belang voor de klantenbeleving, want wat klanten zien en beleven wanneer zij een zaak binnenwandelen is bepalend voor het DNA van het salon. En net daarin schuilt onze expertise. We willen van elk bezoek aan een kapsalon of beautysalon een unieke ervaring maken en klanten goesting geven om zich te laten verzorgen en verwennen”, stelt Alex Vereecken, concept adviseur bij Bossuyt Shop Interiors.
Wie voor een nieuwe snit bij Jochen langsgaat, zal zich in New York wanen. “De inrichting is 100% mijn idee geweest, tot in detail uitgewerkt en geperfectioneerd met leuke ideeën door Bossuyt.” Die retro vibe wordt gecreëerd door spiegels die reiken van de grond tot aan het plafond, gebroken door koperen latten. Het interieur blinkt daarnaast van witte, frisse natuursteen. “Ik ben opnieuw gegaan voor de beste kwaliteit, want dat is wat ook ik elke dag aanbied aan mijn klanten. De stress die ze in het dagelijkse leven ervaren kunnen ze hier even achterwege laten.”
Want ook parkeerstress hoort niet bij de ervaring. “Ik vind dit het meest centrale punt van ‘t stad. De metro stopt onder de grond, de tramhalte ligt voor de deur en het station is op wandelafstand. Bovendien kan je je wagen gewoon nog op straat parkeren, wat met die nieuwe parkeerregels niet overal meer mag. Beter gelegen dan dit, kan niet.”
Laat van je horen zodat we je kunnen adviseren én goesting geven: om te ondernemen, om je bedrijf te laten groeien en om elke dag aan de slag te gaan in een inspirerend interieurconcept.
Op de laatste dag van de eerste maand van 2024 opende Jochen Vanhoudt de deuren van zijn nieuwe salon op de Frankrijklei 22 en de eerste reacties waren lovend. “Het salon voelt heel ruim door het gebruik van de spiegels en we krijgen veel complimenten op de comfortabele zetels. Op de risicovolle, lichte kleur zie je snel verfvlekken, dus ben ik samen met Bossuyt aan het zoeken naar een stijlvolle hoes”, aldus Jochen. Ook het Japans toilet valt in de smaak bij de klanten. “Om nog meer grappige accidentjes te vermijden, gaan we wel een kleine handleiding moeten ophangen”, grapt de kapper.
De vestiaire is heel subtiel weggewerkt zodat de shop, waar klanten haarproducten kunnen kopen, goed opvalt. “Aan de brede toog kunnen we aan twee computers doorwerken en is er nooit een opstopping bij het afrekenen. Omdat we in het midden van het salon een koffie kunnen zetten, kunnen we ook heel gemakkelijk doorwerken en multitasken.”
De eyecatching verlichting voorziet bovendien een natuurlijk, flatterend licht. “Daar heeft Bossuyt duidelijk heel goed over nagedacht, want we zien heel veel klanten selfies nemen en delen op social media, wat zeer leuk is”, besluit Jochen.