Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
Het is niet omdat je als retailer een product verkoopt dat je niet aan dienstverlening kan doen. Wie het leven of het werk van zijn klanten vergemakkelijkt, mag zich aan trouwe, duurzame klantenrelaties verwachten. Detailhandelaars gaan daarom vaker oplossingsgericht denken. ‘Hoe kan ik de winkelervaring zo comfortabel mogelijk maken?’ Wachttijden vermijden, is er één van. Online bestellen zodat je zonder tijd te verliezen je spullen kan komen ophalen en meer tijd kan maken voor sociaal contact met de verkoper bijvoorbeeld. Huisgemaakte, gezonde, kant-en-klare maaltijden of bereidingen die makkelijk onderweg kunnen verbruikt worden, kunnen klanten evengoed tijd besparen.
Een andere manier om de winkelervaring comfortabeler te maken is door in te grijpen in het productgamma. Waarom geen verse halve broden of aangepaste porties bieden? Of producten thematisch organiseren, zodat ze snel alles wat ze nodig hebben kunnen vinden? Door het aanbod op voorhand streng te cureren, worden klant van eventuele keuzestress gespaard of van de zoveelste kopzorg rond wat er die avond weeral moet gekookt worden. In de toekomst zullen klanten meer luxe ervaren in goede service, dan in het bezitten van dingen. Zonder dat handelaars zich als persoonlijke butlers of dienaars hoeven te gedragen. Service moet vooral menselijk en laagdrempelig blijven.
Dat consumenten het druk hebben komt vaak terug als oorzaak van trends. Het is dan ook een evolutie waar we niet om heen kunnen. Iedereen wil tijd kopen en zoekt naar tijdbesparende oplossingen. Voor de ene is dat onderweg eten of regelmatig kleine porties peuzelen zodat ze geen tijd verliezen aan eindeloze diners. Voor de andere is dat door 24/7 online zijn aankopen te kunnen voorbereiden of inspiratie te kunnen opdoen. Nog anderen willen gewoon gezond kunnen eten wanneer het hen uitkomt. Ontbijten kan vandaag tot 11u, een nachtelijk honger kan je enkel stillen met vettige snacks. Waarom? Er zijn genoeg mensen die in ploegen werken en graag om 16u willen ontbijten voor ze aan de slag gaan, of nachtraven die gezonde keuzes willen maken.
Ook demografische verschuivingen spelen een rol. Klassieke huishoudens verdwijnen. De groep singles in onze samenleving is nog nooit zo groot geweest. De grootste groep huishoudens in Europa bestaat uit één persoon. Een groei van 80% sinds de jaren tachtig. De kans dat de gezinnen die je als detailhandelaar over de vloer krijgt uit twee ouders en twee kinderen bestaat, verkleint. De groep alleenstaande ouders met één kind groeit daarentegen exponentieel net als de groep nieuw samengestelde gezinnen, die op hun beurt veel groter zijn. De traditionele porties zijn met andere woorden ook dringend aan vernieuwing toe. Een persoonlijke service op maat is wat veeleisende consumenten verwachten.
De Connected Convenience trend zet food retailers aan om de inrichting van hun zaak volledig te richten op een efficiënte beleving. Denk bijvoorbeeld aan toegankelijke koeltogen en -kasten die je meteen een overzicht bieden van de beschikbare producten of opstellingen waardoor men koopwaar makkelijk zelf kan nemen. Hoeken of eilanden waarop producten thematisch zijn uitgestald zijn ook een optie. Het interieur is vaak eenvoudig om afleiding te vermijden en eerder industrieel en lichtrijk. Duidelijkheid, eenvoud en zichtbaarheid zijn van groot belang.
Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn.
De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien
No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur.