Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
Onder deze trend wordt voeding volledig uit zijn traditionele context getrokken. Producten worden niet gewoonweg uitgestald, maar als exclusieve creaties luxueus tentoongesteld. In dergelijke concepten worden niet enkel de ogen en de smaakpapillen geprikkeld. Er wordt ook geëxperimenteerd met geuren en muziek om bezoekers een multi-sensoriële ervaring te bezorgen. Men wordt er onverwachts getrakteerd op een museumbezoek waarna alles ook opgepeuzeld kan worden. Het winkelpersoneel wordt ingezet om als gidsen hun bezoekers te informeren en bij te staan in hun keuzes. Dergelijke boutiques richten zich vaak op slechts één productcategorie zodat ze zich als ware experten ter zake kunnen profileren. Food Boutiques zijn vooral unieke bestemmingen waar je uitzonderlijke productvariaties of experimentele smaakcombinaties kan vinden.
Consumenten zijn wat verveeld door het winkellandschap dat - onder andere omwille van sociale media - overal hetzelfde lijkt te zijn. Alles is precies al gedaan, of komt heel vertrouwd over. Door platformen als Pinterest - die het mogelijk maakt om je inspiratie via digitale moodboards te verzamelen - verschilt een koffiebar uit Tokio plots nauwelijks van eentje uit Londen of Toronto. Dezelfde visuele impulsen worden massaal gedeeld. Door voeding in een onverwachte context te brengen wordt de ietwat verveelde klant opnieuw verrast.
Maar evengoed met nieuwe variaties of combinaties. Zoals eerder aangekaart: de huidige consument is avontuurlijker in zijn zoektocht naar nieuwe producten. De groeiende interesse in kwaliteitsvolle producten speelt in deze trend ook een rol. Food Boutiques kunnen bijna niet anders dan de uitmuntendheid waar foodies naar zoeken, uit te stralen.
Terwijl in vorige trends vaak voor een bepaald ruwheid wordt gekozen, heeft een bijzonder gepolijste look hier duidelijk de overhand. Deze winkels ogen vaak als kunstgalerijen, het tentoonstellen van de creaties staat centraal. Producten kunnen onder stulpen of in vitrines bewaard worden om een bepaalde exclusiviteit te creëren. Een suggestie van de dag of van de week speciaal uitlichten past hier ook perfect in het plaatje. Net als het opstellen van echte kunstwerken doorheen je zaak om een platform te bieden aan lokale kunstenaars. De open en transparante structuren, de aandacht voor een ruimtelijke gevoel en de glazen elementen trekken nieuwsgierige voorbijgangers aan om, net als in een museum, de collectiestukken te ontdekken.
Nemeau Seafood Shop: © Francois Laliberté
BbyB Chocolatier: © Daici Ano
With Wheat Bakery: © Ruijing Photo
Boucherie Grinder: © Alexander Wiseman
Winkelen is niet meer louter praktisch. In plaats van een tussenstop te zijn op weg naar huis, kan een winkel ook een bestemming op zich zijn.
De Blurred Concepts trend verwijst naar kruisbestuivingen. Naar anti-hokjes denken en naar elkaar toegroeien
No-Waste concepten worden gedragen door sterke waarden als fundamenteel respect voor mens, dier en natuur.