Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
Neeroeteren, een oergezellig dorp in Limburg vlakbij de Nederlandse grens telt precies 4 bakkerszaken voor zo’n tienduizend inwoners. Vandaag springt er één in het oog: Bakkerij Buntinx. De zaak verhuisde van het centrum naar de rand van het dorp en onderging een complete make-over, met de hulp van Bossuyt Shop Interiors. “Onze nieuwe winkel voldoet aan alle verwachtingen. Het extra werk nemen we er met plezier bij”, lacht Michelle Buntinx, medezaakvoerder van Bakkerij Buntinx.
Bakkerij Buntinx ontstond in 1945 en staat bekend om het grote assortiment artisanale broden, pistolets en koffiekoeken, verfijnde patisserie en confiserie. Aan het hoofd van de bakkerij staan Guido Buntinx en zijn vrouw Lydia, zoon Philippe en dochter Michelle Buntinx. Zij vormen samen het team achter deze ambachtelijke handelszaak. “Dagelijks zetten wij ons vakmanschap in om heerlijke broden en zoetigheden klaar te maken en verder te verbeteren. Dat doen we op ambachtelijke wijze en alleen met natuurlijke ingrediënten”, zegt Michelle Buntinx.
Tot december 2019 lag de bakkerij in een autoluwe eenrichtingsstraat, in de schaduw van de kerktoren van Neeroeteren. “Jarenlang zaten we daar goed, maar de tijden zijn veranderd en onze klanten willen nu tot bij de winkel rijden om hun auto te parkeren. We hadden dus meer plaats nodig en ook binnenin was de ruimte beperkt. Al snel viel ons oog op een schoenenwinkel, net buiten het centrum, in een straat met veel passage en parkeermogelijkheden.”
De familie besliste vrij snel om de stap te zetten en het pand te kopen. Voor de inrichting riepen ze de hulp in van Bossuyt Shop Interiors. “Bossuyt kon de mooiste referenties voorleggen. Het was meteen duidelijk dat zij er qua afwerking en kwaliteit met kop en schouders bovenuit staken. We maakten daarop een afspraak en legden hen onze visie uit.”
De ontwerper vertaalde alle wensen van de opdrachtgevers in een ambitieus plan. “Daar viel eigenlijk niets op aan te merken. We kozen resoluut voor een totaalconcept, gebaseerd op ons basisingrediënt brood, en met extra functies die inspelen op de nieuwe verwachtingen van de klant. Enkel op die manier zouden we ons kunnen onderscheiden.”
Bossuyt ging voluit voor hun intussen gekende ‘blurred concept’: een winkel die haar klassieke functie combineert met een sfeervolle belevenis- en ontmoetingsruimte waar klanten nieuwigheden kunnen ontdekken. Zo werd bijvoorbeeld een shop-in-the-shop gecreëerd om alle chocoladeproducten in de kijker te zetten.
Laat van je horen zodat we je kunnen adviseren én goesting geven: om te ondernemen, om je bedrijf te laten groeien en om elke dag aan de slag te gaan in een inspirerend interieurconcept.
Het resultaat oogt verbluffend ruim en modern. De nieuwe winkel telt verschillende corners, met een wandkoeling voor de charcuterie en de kazen, een aparte broodjeshoek, een eetboetiek, een 8 meter lange patisserietoog en een afhaalpunt. “Klanten krijgen meteen een goed overzicht van ons aanbod. Alles kan nu mooi gepresenteerd worden. Binnenin geven brede ramen een inkijk in ons atelier. Ze staan met hun neus op het productieproces en de producten. Zo krijgen klanten nog meer goesting om iets te kopen”, vervolgt Michele Buntinx.
We horen niets dan lof over de adviezen en aanpak van Bossuyt: “Je ziet dat alle teams doordacht te werk gaan. Ze hielden ook steeds rekening met onze specifieke wensen. Zo is duurzaamheid voor ons een aandachtspunt en hebben ze een koeling met CO2 geplaatst. Het is een milieuvriendelijker alternatief met een hoger rendement dan de klassieke systemen.”
De werken om de nieuwe zaak in te richten namen anderhalve maand in beslag. “Het openingsweekend was een groot succes, maar ook in de maanden nadien bleef het volk toestromen. Sommige klanten rijden nu zelfs tot 15 kilometer om bij ons brood te kopen of iets lekkers te eten. Het concept slaat dus aan. Onze droom is werkelijkheid geworden”, aldus Michelle Buntinx.