Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
In de schaduw van de Basiliek van Koekelberg baat Patrick Van Den Berge samen met zijn kinderen slagerij Cortoos uit. De winkel is een begrip in Brussel en steekt nog maar net in een nieuw jasje. De weg er naar toe verliep evenwel niet zonder slag of stoot. “Tijdens de werken werd er bij ons ingebroken, maar dankzij de efficiënte aanpak van Bossuyt konden we snel een doorstart nemen. Het eindresultaat mag gezien worden.”
Beenhouwerij Cortoos ontstond in 1972. Pas aan het einde van de vorige eeuw nam Patrick het roer over. Hij besloot om de oorspronkelijke naam te behouden, want de zaak had doorheen de jaren een uitstekende reputatie opgebouwd. Om beenhouwerij Cortoos steviger in de markt te zetten, kwam zijn zoon Stephane en dochter Cathy in de zaak. In 1999 kwam er een kok bij om de traiteurdienst uit te bouwen. In de winkel heeft Cathy de touwtjes stevig in handen, terwijl Stephane meer dan 70 restaurants in Brussel bedient.
Die uitbreiding was ook de concurrentie niet ontgaan. Steeds meer beenhouwerijen probeerden hun voorbeeld te volgen. “Niet iedereen kan echter de kwaliteit bieden die wij vooropstellen. Door rechtstreeks bij de boer aan te kopen is ons vlees perfect traceerbaar. We kijken zelfs over de grenzen heen en importeren melklammetjes uit het Baskenland of halen via Nederland de lekkerste Argentijnse steaks en het smaakvolle Livar varkensvlees naar onze winkel.”
Wegens gezondheidsomstandigheden besloot Patrick in 2015 om beenhouwerij Cortoos aan zijn kinderen over te laten. “Stephane en Cathy wilden het een eigen, frisse toets geven. Ze vroegen bij twee firma’s een offerte op. Bij Bossuyt zat het gevoel meteen goed en hebben ze echt naar ons geluisterd. De andere partij wilde een eigen invulling geven aan het concept.”
Zoon en dochter kozen voor een warme en strakke look die ook de merknaam Cortoos in de verf moet zetten. “Door met hoogwaardig Canadees Barnwoordhout te werken krijgt de winkel een rustieke uitstraling. Op de houten wand achter de toonbank werd prominent ons logo uitgewerkt. De verlichting is er op aangepast en strategisch opgestelde spots zorgen voor een in het oog springend contrast. Naast de houtpartij staat de dry aged kast met daartegenover een ruime wandkoeler. Het vormt een mooi en tegelijk verrassend geheel.”
Laat van je horen zodat we je kunnen adviseren én goesting geven: om te ondernemen, om je bedrijf te laten groeien en om elke dag aan de slag te gaan in een inspirerend interieurconcept.
Op 22 mei vatten de werken aan. In een container werd een pop-up slagerij ingericht. Maar, het noodlot sloeg toe en na enkele weken werd er ingebroken. Dat was voor de familie een zware klap. “We trokken ons op aan het vooruitzicht dat de nieuwe winkel bijna klaar was. De werkzaamheden vorderden vlot, dankzij de professionele aanpak van Bossuyt. Als er al iets verkeerd liep, loste de werfleider het meteen op.”
Een maand later - geheel volgens de vooropgestelde timing – gingen de deuren opnieuw open. Het contrast met de oude slagerij kan niet groter zijn. De grote koe met bovenschrift ‘Ceci n’est pas un Margueritte’, een speelse verwijzing naar kunstenaar Magritte, is het enige wat overgebleven is. “Net als de Brusselse surrealist willen we uit de ban springen. Het nieuwe interieur geeft ons rock ’n roll imago perfect weer. De winkel is een kunstwerkje geworden en dat merken we aan de reacties van onze klanten. Het geeft ons de kracht om er elke dag opnieuw enthousiast voor te gaan”, besluit Patrick fier.
Foto's genomen door Tim Van de Velde - FIVEAM