Die op zoek is naar een partner voor de totaalrenovatie van mijn zaak
En ben op zoek naar een betrouwbare uitvoerder voor mijn belevingsconcept
Ring Shopping in Kortrijk heeft er sinds november een unieke zaak bij. Verwencafé ‘Het Idee’ is anders, maar toch heel gewoon. Het wordt namelijk uitgebaat door mensen met een beperking. Voor de omkadering en inrichting van de zaak was Bossuyt verantwoordelijk. “Door hun expertise en creatieve aanpak op maat vonden ze de ideale oplossing voor onze gebruikers”, stelt Dominique De Vos, productverantwoordelijke bij ‘de branding’.
‘de branding’ – Waak vzw biedt ondersteuning aan 380 mensen met een beperking, verspreid over meerdere locaties in Zuid-West-Vlaanderen. In 2016 organiseerde het al een eerste keer een pop-upwinkel en dat was meteen een schot in de roos. “Vorig jaar besliste de directie om ‘Het Idee’ een vaste stek te geven. Die vonden we in winkelcentrum Ring Shopping in Kortrijk, waar de handelaars ons met open armen ontvangen hebben”, vertelt Dominique De Vos.
Vlaanderen telt steeds minder horecazaken. Om vandaag een nieuw café op te starten is er kapitaal, moed en doorzettingsvermogen nodig. “Dat is één van de redenen waarom we gekozen hebben voor een eenvoudig concept, waar we geen uitgebreide maaltijden serveren. Wel bieden we lekkere soep aan die we presenteren op een houten plankje met broodkruimels en een ovenkoek, want het oog wil ook wat natuurlijk. Alles wordt vers bereid, onder het oog van 4 vaste begeleiders, die waar nodig hulp bieden.”
Voor het ontwerp en de inrichting van de nieuwe zaak, klopten de medewerkers van ‘de branding’ aan bij Bossuyt. “We hadden een duidelijke visie over het project. Bossuyt heeft zich daarop gebaseerd en het idee verder verfijnd. Zij begrepen perfect waar we naartoe wilden”, vervolgt Dominique De Vos.
Ondanks de beperkte oppervlakte, is de zaak toch opvallend ruim. “Zo kunnen rolstoelgebruikers vlot tussen de tafels manoeuvreren. Ook de werkbladen en de eettafel voor het personeel zijn iets hoger en op maat van onze mensen ontworpen. Op die manier werkt en eet iedereen op gelijke hoogte en bevorderen we het samenhorigheidsgevoel. Dat wordt nog eens extra versterkt door de open keuken.”
Bossuyt bracht naast technische knowhow, ook heel wat retail-ervaring aan en dat kwam handig van pas. “Ze werkten een totaalconcept uit, waarbij de winkel naadloos opgaat in het café. De lichte houten structuur van onze eyecatcher, een rek met artisanale producten, vinden we bijvoorbeeld terug in de bar. Eigenlijk wilden we beide functionaliteiten eerst gescheiden houden, maar nu blijkt dat we de juiste keuze gemaakt hebben, want onze verkoop zit in de lift.”
Laat van je horen zodat we je kunnen adviseren én goesting geven: om te ondernemen, om je bedrijf te laten groeien en om elke dag aan de slag te gaan in een inspirerend interieurconcept.
Op 23 november werd ‘Het Idee’ feestelijk geopend. De werken namen ongeveer drie maanden in beslag. “We hadden een deadline vooropgesteld en een ruime marge gerekend, omdat we onze mensen voldoende de tijd wilden geven om in te lopen. Als er iets niet in orde was of als we een vraag hadden, konden we dan nog altijd bij Bossuyt terecht.”
‘Het Idee’ is intussen uitgegroeid tot een succes. Zowel klanten als personeel reageren enthousiast. “De eerste weken na de opening stond er tot buiten een wachtrij om een tafeltje te bemachtigen. Klanten komen niet alleen omwille van het concept en de hartelijke bediening, maar ook voor het gezellige kader. ‘Het Idee’ is gewoon een hippe en trendy bar waar zowel onze medewerkers als de bezoekers helemaal openbloeien”, besluit productverantwoordelijke Dominique De Vos.